wtorek, 11 lutego 2014

Kluski drożdżowe . Pampuchy z łacha.;)

Długo przymierzałam się do takiego rodzaju klusek. Po pierwsze byłam przekonana , że nie poradzę sobie z ich wykonaniem , a po drugie z powodu braku specjalnego przyrządu / naczynia do gotowania na parze nie będę mogła ich ' ugotować'. Jak wielka była ma pomyłka w tych kwestiach!
Poczytałam trochę , poszperałam i znalazłam wiele przepisów na takież to kluski i odkryłam ,że ich wykonanie to przysłowiowa ' bułka z dżemem'.:)
Nie dość , że pyszne, bo drożdżowe, to niezwykle zdrowe. Bo po co nam jeść pączki smażone w głębokim tłuszczu skoro możemy posmakować ich w nieco innej formie?
Dla mnie buchty to takie właśnie pączki tylko , że w końcowym rozrachunku zdrowsze od ich kuzynostwa. 
Ponad to okazało się , że buchty /pampuchy , drożdżowe kluchy, parowańce, pyzy...są potrawą dość często serwowaną w takich rejonach jak Górny Śląsk czy Wielkopolska i z tymi też to obszarami są utożsamiane. Czyli należą do popisowych dań gospodyń.:)
Moje kluchy nie były niczym nadziane, ale przy następnym podejściu postaram się by nie zapomnieć o tej dodatkowej dawce słodyczy.



Składniki :

500 g mąki pszennej
40 g drożdży 
szklanka mleka
kopiasta łyżka cukru
100 g masła
2 jajka

Przygotowanie:

Zrobić zaczyn : pokruszyć drożdże, posypać cukrem oraz mąką , zalać mlekiem, wymieszać dokładnie.odstawić na 10 minut. W czasie kiedy drożdże rosną przesiać mąkę do miski oraz rozbić jajka. Połączyć wszystko z wyrośniętym już zaczynem oraz rozpuszczonym masłem ( nie może być bardzo gorące, wszystkie składniki powinny mieć temp. pokojową). Ciasto zagniatamy tak długo póki nie stanie się sprężyste i lśniące. Ponownie odstawiamy do wyrośnięcia/ podwojenia objętości, a potem formujemy niewielkie kluski , układamy je na posypanej mąką stolnicy by podrosły. Garnek napełniamy wodą ( ok. 2/3 wysokości) , obwiązujemy gazą, ( stąd nazwa kluski z łacha ;)luźno by zwisała ale nie stykała się z wodą .  Gdy woda zacznie się gotować układamy na gazie gotowe kluski , garnek przykrywamy  np. odwróconą do góry nogami miską ,albo zwykłą pokrywką. Gotujemy ok 20 minut, do suchego patyczka.  
Podajemy polane ulubionym sosem , czekoladą , lub masłem wymieszanym z cukrem oraz cynamonem . 

Kulinarna podróż po Polsce

Smacznego Głodownicy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz